STRUKTURA I SADRŽAJ PREDMETA
FIZIOLOGIJA 1
STRUKTURA TEORIJSKE I PRAKTIČNE NASTAVE
Tabela 1. Raspored teorijske nastave iz Fiziologije 1.
R. br. | Metodska jedinica | Broj časova | |
1. | Uvod u fiziologiju;
Homeostaza i homeostatski mehanizmi. |
2 | |
2. | Fiziologija ćelijske membrane i jonskih kanala; Integracija funkcija sistema organa domaćih životinja; | 4 | |
3. | Fiziologija CNS-a. | 12 | |
4. | Fiziologija vegetativnog nervnog sistema. | 2 | |
5. | Fiziologija skeletnih i glatkih mišića. | 6 | |
6. | Fiziologija endokrinih žlezda. | 14 | |
7. | Fiziologija krvi. | 8 | |
8. | Fiziologija imunosti. | 4 | |
9. | Fiziologija slezine, limfe i limfotoka. | 2 | |
10. | Fiziologija čula. | 6 | |
UKUPNO | 60 | ||
Tabela 2. Rasporeda i strukture praktične nastave iz Fiziologije 1.
R. br. | Metodska jedinica | Struktura metodske jedinice | Predviđeni ishod metodske jedinice |
1. | Fiziologija ćelijske membrane; Fiziologija nervnih vlakana i sinapsi. | Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa strukturom ćelijske membrane i ulogama proteina membrane. Opisivanje pasivnih i aktivnih jonskih kanala i stavljanje funkcije istih u kontekst membranskog potencijala mirovanja (MPM) i akcionih potencijala (AP) ekscitabilnih ćelija. Upućivanje studenata u fiziologiju hemijskih sinapsi.
Praktični deo (45-60 minuta): interaktivne vežbe u programu PhysioExTM 10.0, kojima će na ilustrativan način ponovo biti prikazani MPM, prag nadražaja, značaj voltažno-zavisnih kanala za natrijum, oslobađanje neuro-transmitera i sinaptična transmisija. Interaktivne vežbe u PhysioExTM 10.0 uključuju i kviz pitanja za utvrđivanje stečenih znanja na datoj vežbi. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta): provera znanja studenata postavljanjem 4 pitanja sa aktuelne vežbe. Maksimalan broj bodova po ispitivanju iznosi 4. |
Po odslušanoj vežbi student treba da: razume strukturu ćelijske membrane i moguće uloge proteina u njoj; pravi razliku između pasivnih i aktivnih jonskih kanala; shvata značaj pasivnih jonskih kanala za kalijum u održavanju MPM-a, kao i značaj voltažno-zavisnih kanala za natrijum u depolarizaciji, odnosno, kanala za kalijum u repolarizaciji membrane neurona; može da navede elemente sinapse, objasni proces oslobađanja neuro-transmitera i mehanizam dejstva istog na nivou postsinaptičke membrane. |
2. | Osobine refleksa. | Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa komponentama refleksnog luka. Opisivanje osnovnih osobina refleksa (vreme centralnog kašnjenja, sumacija, inhibicija i iradijacija).
Praktični deo (45-60 minuta): interaktivne vežbe u MS Office animaciji (PhysioDB-A23) kojima će na ilustrativan način ponovo biti prikazane osobine refleksa. Interaktivne vežbe u PhysioDB-A23 uključuju i kviz pitanja za utvrđivanje stečenih znanja na datoj vežbi. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da: definiše refleksnu reakciju; ima znanje da navede komponente refleksnog luka i opiše put širenja nervnih impulsa u istom; razume osobine refleksa i njihov praktičan značaj. |
3. | Izvođenje kornealnog, pupilarnog i patelarnog refleksa;
Pregled očnog dna. |
Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa komponentama refleksnog luka kornealnog, pupilarnog i miotatičkih refleksa (patelarni refleks i refleks Ahilove tetive). Opisivanje fiziološke uloge i značaja ispitivanja navedenih refleksa u veterinarskoj kliničkoj praksi. Upućivanje studenata u osnovne principe oftalmoskopije i njenog značaja u veterinarskoj kliničkoj praksi.
Praktični deo (45 – 60 minuta): ispitivanje kornealnog, pupilarnog i patelarnog refleksa na psu. Pregled očnog dna kod albino kunića. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da: ima znanje da navede komponente refleksnog luka kornealnog, pupilarnog i patelarnog refleksa i refleksa Ahilove tetive; da razume fiziološku ulogu navedenih refleksa; ume da ispita navedene reflekse na psu; razume klinički značaj pregleda očnog dna; ume da sprovede pregled očnog dna na albino kuniću. |
4. | Dokazivanje nastanka i prenosa akcionih potencijala u skeletnim mišićima;
Prosta i složena mišićna kontrakcija. |
Teorijski deo (do 45-55 minuta): upoznavanje studenata sa strukturom nervno-mišićne sinapse i nervno-mišićnom transmisijom (ekscitaciono-kontrakcijskom spregom). Upućivanje studenata u strukturu skeletnomišićnih ćelija, kao i strukturu miofibrila i međusobni odnos tankih i debelih miofilamenata i njegov značaj sa aspekta biomehaničkih promena tokom mišićne kontrakcije. Ukazivanje na značaj jona kalcijuma u nervno-mišićnoj transmisiji i započinjanju biohemijskih i biomehaničkih događaja u toku mišićne kontrakcije. Definisanje faza proste mišićne kontrakcije i opisivanje bioelektričnih i biomehaničkih događaja kojima je predstavljena svaka pojedinačna faza. Definisanje složene mišićne kontrakcije. Prikaz proste i složene mišićne kontrakcije na mehano-gramu.
Praktični deo (do 60 minuta): interaktivne vežbe u programu PhysioExTM 10.0, kojima će na ilustrativan način ponovo biti prikazane faze proste mišićne kontrakcije i nastanak složene mišićne kontrakcije. Interaktivne vežbe u PhysioExTM 10.0 uključuju i kviz pitanja za utvrđivanje stečenih znanja na datoj vežbi. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da: ima znanje da navede elemente nervno-mišićne sinapse; razume nervno-mišićnu transmisiju i biomeha- ničke promene u toku mišićne kontra-kcije; shvata značaj jona kalcijuma u nervno-mišićnoj transmisiji i mišićnoj kontrakciji; navede faze proste mišićne kontrakcije i opiše svaku od njih; obeleži mehanograme proste i složene mišićne kontrakcije. |
5. | Određivanje praga nadražaja skeletnog mišića;
Uticaj opterećenja različitog intenziteta na snagu kontrakcije skeletnih mišića. |
Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa osobinama skeletnih mišića i strukturom i funkcijom motorne jedinice. Upućivanje studenata u način reagovanja motorne jedinice i skeletnog mišića kao celine na pražne nadražaje. Opisivanje načina reagovanja skeletnih mišića na podpražne, pražne, nadpražne, maksimalne i supramaksimalne nadražaje. Upoznavanje studenata sa izometrijskom i izotonusnom mišićnom kontrakcijom i odnosom stepena opterećenja i snage mišićne kontrakcije (Starling-ov zakon).
Praktični deo (45 minuta): interaktivne vežbe u MS Office animaciji (PhysioDB-A23) kojima će na ilustrativan način ponovo biti prikazani uticaji nadražaja različitog intenziteta i opterećenja različitog stepena na snagu mišićne kontrakcije. Interaktivne vežbe u PhysioDB-A23 uključuju i kviz pitanja za utvrđivanje stečenih znanja na datoj vežbi. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da: definiše motornu jedinicu i objasni kako ista reaguje na pražne nadražaje; ume da objasni kako skeletni mišić kao celina reaguje na električne nadražaje različitog intenziteta; objsni Starling-ov zakon. |
6. | Određivanje faze polnog ciklusa kuja; Glikemija – mehanizmi regulacije. | Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa fazama polnog ciklusa i morfološkim i fiziološkim dešavanjima koja prate pojedinačne faze polnog ciklusa. Upućivanje studenata u faktore koji utiču na vreme ulaska u pubertet. Opisivanje biološkog smisla sezonske pojave estrusa kod domaćih životinja. Isticanje specifičnosti polnog ciklusa kuja i navođenje metoda za određivanje faze polnog ciklusa i optimalnog vremena parenja kuja. Upoznavanje studenata sa mehanizmima regulacije glikemije i testovima za ispitivanje insulinske rezistencije. Interpretacija grafičkog prikaza koncentracije insulina i glukoze u sklopu procene insulinske rezistencije testovima opterećenja glukozom.
Praktični deo (60 minuta): određivanje faze polnog ciklusa kuja i optimalnog vremena parenja na osnovu anamneze, kliničke slike, obojenog vaginalnog razmaza i koncentracije progesterona u krvi. Interaktivne vežbe u programu PhysioExTM 10.0, kojima će na ilustrativan način biti prikazani mehanizmi regulacije glikemije i uticaj insulina na metabolizam glukoze. Interaktivne vežbe u PhysioExTM 10.0 uključuju i kviz pitanja za utvrđivanje stečenih znanja na datoj vežbi. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
navede faze polnog (estralnog) ciklusa domaćih životinja i objasni morfološke i fiziološke promene koje prate poje-dinačne faze polnog (estralnog) ciklusa; objasne suštinu ulaska u pubertet i suštinu sezonske pojave estrusa kod pojedinih vrsta domaćih životinja; navedu metode za određiva-nje faze polnog ciklusa i optimalnog vremena parenja kuja; odrede fazu polnog ciklusa i optimalno vreme parenja kuja na osnovu anamneze, kliničke slike, obojenog vaginalnog razmaza i koncentracije progesterona u krvi; razume mehanizme regulacije glikemije; interpretira grafički prikaz koncentracije insulina i glukoze u okviru procene insulinske rezistencije testovima opterećenja glukozom. |
7. | Ispitivanje osobina krvi;
Uzimanje krvi; Centrifugiranje krvi; Hematokritska vrednost; Izdvajanje krvne plazme i krvnog seruma. |
Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa ulogama krvi, sastavom krvi i načinima uzorkovanja krvi kod domaćih životinja. Opisivanje postupka centrifugiranja krvi i isticanje razlika između krvne plazme i krvnog seruma, kako po pitanju načina dobijanja, tako i po biohemijskom sastavu. Definisanje hematokritske vrednosti i faktora koji na nju utiču. Opisivanje mirkohematokritske metode za određivanje hematokrita.
Praktični deo (60 minuta): centrifugiranje krvi uzete u epruvete sa antikoagulansom i krvi uzete bez antikoagulansa i izdvajanje krvnog plazme i krvnog seruma u mikrotube. Određivanje hematokritske vrednosti mikrohematokritskom metodom. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta) |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
navede uloge krvi i načine uzorkova-nja krvi kod domaćih životinja; opiše postupak dobijanja krvne plazme i krvnog seruma i objasni razlike u biohemijskom sastavu između istih; definiše hematokrit i nabroji para-metre koji na njega utiču; samostalno centrifugira krv i odvoji krvnu plazmu i krvni serum u mikrotube; odredi hematokritsku vrednost mikro-hematokritskom metodom. |
8. | Određivanje broja eritrocita. | Teorijski deo (do 35-45 minuta): upoznavanje studenata sa morfološkim karakteristikama, ulogama eritrocita i regulacijom eritropoeze. Opisivanje faktora koji utiču na broj eritrocita u krvi domaćih životinja. Prikazivanje postupka brojanja eritrocita na Neubauer Improved komorici.
Praktični deo (60 minuta): određivanje broja eritrocita u uzorku krvi korišćenjem Neubauer Improved komorice. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
poznaje morfološke karakteristike eritrocita, uloge eritrocita i značaj eritropoetina u regulaciji erotropoeze; ume da navede i objasni mehanizam kojim različiti faktori utiču na broj eritrocita u krvi domaćih životinja; ume samostalno da odredi broj eritrocita u uzorku krvi korišćenjem Neubauer Improved komorice. |
9. | Određivanje koncentracije hemoglobina metodama po Sahli-u i Drabkinu;
Izračunavanje hematoloških indeksa. |
Teorijski deo (do 35-45 minuta): upoznavanje studenata sa strukturom, ulogama i fiziološkim opsegom koncentra-cija hemoglobina u krvi domaćih životinja. Upućivanje studenata princip u kolorimetrijskih, hemijskih i gaso-metrijskih metoda određivanja koncentracije hemoglo-bina. Opisivanje metoda za određivanje koncentracije hemoglobina po Sahli-u i Drabkin-u. Ukazivanje na značaj i postupak određivanja hematoloških indeksa (MCV, MCH i MCHC) u uzorcima krvi domaćih životinja.
Praktični deo (60 minuta): određivanje hematokritske vrednosti, broja eritrocita i koncentracije hemoglobina (metodama po Sahli-u i Drabkin-u) u uzorku krvi i izračunavanje hematoloških indeksa ((MCV, MCH i MCHC) na osnovu dobijenih rezultata. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
vlada znanjem o sktrukturi, ulogama i fiziološkom opsegu koncentracija hemoglobina u krvi domaćih životinja; razume princip različitih metoda za određivanje koncentracije hemoglo-bina; samostalno ume da izvede kolorimetrijske metode za određivanje koncentracije hemoglobina po Sahli-u i Drabkin-u; samostalno izračunahematološke indekse (MCV, MCH i MCHC) u uzorku krvi. |
10. | Određivanje brzine sedimentacije eritrocita;
Ispitivanje osmotske rezistencije eritrocita; Izvođenje hemolize; Dokazivanje derivata hemoglobina. |
Teorijski deo (do 45-50 minuta): upoznavanje studenata sa faktorima koji utiču na brzinu sedimentacije eritrocita i metodama za određivanje brzine sedimentacije eritrocita, kao i kliničkim značajem određivanja ovog parametra. Definisanje osmotske rezistencije eritrocita i metode za njeno određivanje, kao i upoznavanje studenata sa faktorima koji utiču na ovaj parametar. Definisanje hemo-lize i navođenje faktora kojima se može izazvati. Upućivanje studenata u fiziološke i patološke derivate hemoglobina.
Praktični deo (60 minuta): određivanje brzine sedimentacije eritrocita metodom po Westergreen-u i tumačenje dobijenih rezultata. Tumačenje rezultata dobijenih ispitivanjem osmotske rezistencije eritrocita hipotoničnim rastvorima NaCl. Izvođenje hemolize. Demonstrativno prikazivanje postupka dobijanja derivata hemoglobina. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
definiše brzinu sedimentacije eritro-cita, navede faktore koji utiču na brzinu sedimentacije eritrocita i objasni mehanizam kojim se uticaj tih faktora ostvaruje; samostalno odredi brzinu sedimentacije eritrocita metodom po Westergreen-u; definiše osmotsku rezistenciju eritrocita, navede faktore koji utiču na osmotsku rezistenciju eritrocita i objasni mehanizam kojim se uticaj tih faktora ostvaruje; samostalno tumači rezultate dobijene ispitivanjem osmotske rezistencije eritrocita; razume mehanizam kojim različiti faktori izazivaju hemolizu; pravi razliku između fizioloških i patoloških derivata hemoglobina i ume da ih definiše. |
11. | Određivanje broja leukocita; Određivanje leukocitarne formule. | Teorijski deo (do 45-50 minuta): upoznavanje studenata sa kriterijumima na osnovu kojih je izvršena podela leukocita i na osnovu kojih se vrši mikroskopska determinacija pojedinačnih vrsta leukocita na obojenom razmazu periferne krvi. Opisivanje i definisanje sposobnosti leukocita koje im omogućavaju da učestvuju u odbrani organizma. Prikazivanje postupka određivanja ukupnog broja leukocita u litri krvi korišćenjem Neubauer Improved komorice. Opisivanje postupka određivanja relativne i apsolutne leukocitarne formule.
Praktični deo (60 minuta): određivanje ukupnog broja leukocita u uzorku krvi i relativne i apsolutne leukocitarne formule. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
vlada znanjem o kriterijumima za prepoznavanje pojedinačnih vrsta leukocita (građa jedra, prisustvo i bojenje granula i veličina ćelije) na obojenom razmazu periferne krvi; poznaje sposobnosti leukocita (dijapedeza, hemotaksa, fagocitoza) koje im omogućavaju učešće u odbrani organizna od štetnih agenasa; samostalno ume da odredi ukupan broj leukocita u uzorku krvi i odredi relativnu i apsolutni leukocitarnu formulu. |
12. | Određivanje parametara krvi na hematološkom brojaču;
Taloženje proteina krvne plazme i krvnog seruma. |
Teorijski deo (do 45 minuta): upoznavanje studenata sa principom rada hematoloških analizatora (električna impedansa). Upućivanje studenata u fiziološki opseg koncentracija proteina krvne plazme i elektroforetske frakcije proteina krvne plazme. Navođenje i definisanje uloga proteina krvne plazme. Opisivanje metoda taloženja proteina krvne plazme i krvnog seruma.
Praktični deo (60 minuta): analiza uzoraka krvi na hematološkom analizatoru na Katedri za bolesti papkara i tumačenje dobijenih rezultata (upoređivanje se referentnim vrednostima). Izvođenje reakcija taloženja proteina krvne plazme i krvnog seruma. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
razume princip rada hematoloških analizatora; vlada znanjem o fiziološkom opsegu koncentracija i elektroforetskim frakcijama proteina krvne plazme; definiše uloge proteina krvne plazme; razume i može da objasni mehanizam kojim soli lakih metala talože proteine krvne plazme i krvnog seruma. |
13. | Ispitivanje uticaja jona Ca++ na koagulaciju krvi;
Određivanje vremena koagulacije i vremena krvarenja; Ispitivanje kapaciteta pufera krvi. |
Teorijski deo (do 45-55 minuta): upoznavanje studenata sa fazama hemostaze i ulogama trombocita, proteina krvne plazme (faktora koagulacije) i jona (Ca++) u ovom procesu. Opisivanje postupka određivanja vremena koagulacije i vremena krvarenja. Ukazivanje na značaj očuvanja izohidrije. Definisanje puferskog kapaciteta, puferske širine i organskih i neorganskij pufera krvi.
Praktični deo (30 minuta): ispitivanje uticaja jona Ca++ na koagulaciju citratne krvi u epruveti. Ispitivanje puferskog kapaciteta proteina krvne plazme i smeše neorganskih pufera. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
navede i opiše faze hemostaze; navede i opiše faze koagulacije; razume ulogu jona Ca++ na svim nivoima hemostaze; samostalno može da izvede reakcije za ispitivanje uticaja jona Ca++ na koagulaciju krvi; kvantitativno izrazi doprinos neorganskih pufera, proteina krvne plazme i hemoglobina puferskom kapacitetu krvi. |
14. | Krvne grupe pasa i mačaka; Ispitivanje kompatibilnosti između donora i recipijenta krvi. | Teorijski deo (30 do 40 minuta): upoznavanje studenata sa osnovama imunohematologije i sistemom krvnih grupa kod pasa i mačaka. Opisivanje metoda ispitivanja kompatibilnosti između donora i recipijenta krvi u veterinarskoj medicini.
Praktični deo (60 do 80 minuta): izvođenja glavnog i sporednog unakrsnog testa na mikroskopskoj pločici. Izvođenje glavnog i sporednog unakrsnog testa u epruveti. Usmena provera znanja studenata (do 30 minuta). |
Po odslušanoj vežbi student treba da:
objasni sistem krvnih grupa kod pasa i mačaka; samostalno izvede metode ispitivanje kompatibilnosti između donora i recipijenta krvi i tumači dobijene rezultate. |
SISTEM VREDNOVANJA ANGAŽOVANJA STUDENATA U NASTAVNOM PROCESU I FORMIRANJE KONAČNE OCENE
Tabela 3. Sistem vrednovanja angažovanja studenata i formiranje konačne ocene.
Angažovanje | Sistem bodovanja | Minimalan broj bodova | Maksimalan broj bodova | ||
Stepen angažovanja | Broj bodova | ||||
PREDISPITNE AKTIVNOSTI | |||||
Prisustvo predavanjima | 70 – 100% predavanja | 6 | 2 | 6 | |
51 – 70% predavanja | 4 | ||||
30 – 50% predavanja | 2 | ||||
<30% predavanja | 0 | ||||
Aktivnost na vežbama* | Usmene provera znanja u toku semestra | 2 | 8 | ||
Kolokvijumi | Prvi | Ocena 10 | 8 | 2 | 8 |
Ocena 9 | 8 | ||||
Ocena 8 | 6 | ||||
Ocena 7 | 4 | ||||
Ocena 6 | 2 | ||||
Ocena 5 | 0 | ||||
Drugi | Ocena 10 | 8 | 2 | 8 | |
Ocena 9 | 8 | ||||
Ocena 8 | 6 | ||||
Ocena 7 | 4 | ||||
Ocena 6 | 2 | ||||
Ocena 5 | 0 | ||||
ISPIT | |||||
Praktični ispit | Ocena 10 | 10 | 7 | 10 | |
Ocena 9 | 10 | ||||
Ocena 8 | 9 | ||||
Ocena 7 | 8 | ||||
Ocena 6 | 7 | ||||
Ocena 5 | 0 | ||||
Usmeni ispit | Prvo pitanje | Ocena 10 | 20 | 12 | 20 |
Ocena 9 | 18 | ||||
Ocena 8 | 16 | ||||
Ocena 7 | 14 | ||||
Ocena 6 | 12 | ||||
Ocena 5 | 0 | ||||
Drugo pitanje | Ocena 10 | 20 | 12 | 20 | |
Ocena 9 | 18 | ||||
Ocena 8 | 16 | ||||
Ocena 7 | 14 | ||||
Ocena 6 | 12 | ||||
Ocena 5 | 0 | ||||
Treće pitanje | Ocena 10 | 20 | 12 | 20 | |
Ocena 9 | 18 | ||||
Ocena 8 | 16 | ||||
Ocena 7 | 14 | ||||
Ocena 6 | 12 | ||||
Ocena 5 | 0 | ||||
ZBIR | 51 | 100 | |||
OCENA | 6 | 10 |
*Aktivnost na vežbama se procenjuje usmenom proverom znanja studenata nakon svake odrađene vežbe i, tom prilikom, vrednuje u rasponu od 0 do 4 boda. Na kraju semestra izvlači se prosečan broj bodova za aktivnost na vežbama za svakog studenta i množi sa 2, tako da je minimalan broj bodova iz ove predispitne aktivnosti 0, a maksimalan 8.
Student se može osloboditi praktičnog ispita ukoliko na oba kolokvijuma ima ocenu 9 ili 10 i minimalno 6 bodova iz aktivnosti na vežbama. |
Napomena: tokom semestra, u kome se sluša Fiziologija 1, potrebno je da student osvoji 16 od mogućih 30 predispitnih bodova, kako bi stekao uslov za overu predmeta (potpis).
SPISAK PITANJA ZA PRAKTIČNI DEO ISPITA
- Objasniti osobine refleksa (vreme centralnog kašnjenja i inhibiciju).
- Objasniti osobine refleksa (prostornu i vremensku sumaciju i iradijaciju).
- Objasniti refleksni luk i fiziološku ulogu kornealnog refleksa.
- Objasniti refleksni luk i fiziološku ulogu pupilarnog refleksa.
- Objasniti refleksni luk i fiziološku ulogu patelarnog refleksa.
- Objasniti način reagovanja skeletnog mišića na električne nadražaja različitog intenziteta (podpražne, pražne, nadpražne, maksimalne i supramaksimalne).
- Objasniti uticaj stepena opterećenja na snagu kontrakcije skeletnog mišića.
- Istaložiti belančevine krvne plazme i krvnog seruma.
- Odrediti broj eritrocita u uzorku krvi.
- Odrediti broj leukocita u uzorku krvi krvi.
- Odrediti relativnu i apsolutnu leukocitarnu formulu u uzorku krvi.
- Izračunati hematološke indekse (MCV, MCH i MCHC) uzorka krvi.
- Odrediti koncentraciju hemoglobina u krvi metodom po Sahlli-u.
- Odrediti koncentraciju hemoglobina u krvi metodom po Drabkin-u.
- Navesti i opisati fiziološke i patološke derivate hemoglobina.
- Odrediti brzinu sedimentacije eritrocita metodom po Weestergreen-u.
- Izvesti osmotsku i hemijsku hemolizu.
- Odrediti puferski kapacitet plazme u odnosu na smešu neorganskih pufera.
- Odrediti osmotsku rezistenciju eritrocita u hipotoničnim rastvorima NaCl.
- Dokazati uticaj jona Ca++ na koagulaciju krvi.
- Objasniti vreme koagulacije i vreme krvarenja.
- Odrediti fazu polnog (estralnog) ciklusa kuje.
- Na predmetnom staklu izvesti glavni i sporedni unakrsni test ispitivanja kompatibilnosti između donora i recipijenta krvi.
SPISAK PITANJA ZA USMENI DEO ISPITA
- Homeostaza
- Jonski kanali
- Fiziologija krvi
- Krvna plazma – krvni serum
- Puferi krvi
- Fiziologija eritrocita
- Fiziologija leukocita
- Fiziologija limfocita
- Trombociti- koagulacija krvi
- Fiziologija antitela
- Krvne grupe- rh faktor
- Hemoglobin
- Poprečno prugasti mišići
- Mišićna kontrakcija
- Uticaj mišićnog rada na organizam
- Fiziologija glatkih mišića
- Biohemijske i biofizičke promene u toku mišićne kontrakcije
- Mehanizam dejstva hormona
- Hipotalamus
- Adenohipofiza
- Neurohipofiza
- Tireoideja
- Paratireoideja
- Endokrini pankreas
- Srž nadbubrega
- Mineralokortikosteroidi
- Glukokortikosteroidi
- Polni hormoni
- Tkivni hormoni
- Receptori
- Fiziologija bola
- Fiziologija perifernih nerava
- Fiziologija sinapsi
- Kičmena moždina
- Produžena moždina
- Talamus
- Kora velikog mozga
- Retikularna formacija
- Bazalne ganglije
- Limbusni sistem
- Mali mozak
- Učenje-pamćenje
- Budno stanje- spavanje
- Simpatikus
- Parasimpatikus
- Miotatički refleks
- Uslovni refleks
- Kornealni refleks
- Pupilarni refleks
- Čulo vida
- Čulo sluha
- Čulo ravnoteže
- Čulo ukusa- mirisa
- Akomodacija oka
- Cerebrospinalna tečnost
Za dodatne informacije, pitanja ili nedoumice, obratiti se:
doc. dr Ljubomiru Jovanoviću (ljubomir.jovanovic@gmail.com; ljubomir.jovanovic@vet.bg.ac.rs)
asist. Dušanu Bošnjakoviću (dusanbosnjakovic1@gmail.com; dusan.bosnjakovic@vet.bg.ac.rs)